Lichel van den Ende |
Draagbare kunst |
||||||
Nieuwe Molstr 43, 2512 BJ Den Haag T 0031 (0)70 3604981 E kunst@lichel.nl |
|
![]() |
Voorliefde voor Olifanten A(rt)ssenede - België augustus 2001 |
Negentien keer onzichtbaarheid, oninvoelbaarheid,
onbereikbaarheid. En negentien keer uitdrukkelijke aanwezigheid. Als groep
indrukwekkend, voor sommige toeschouwers zelf beangstigend. Het vele publiek
in Assenede (België) associeerde vrijelijk over de betekenis. Ik hou
van contrasten, tegenstellingen: donker - licht, overdaad - beperking, zwaarte
- transparantie. |
![]() |
Hips | Het 75 jarig bestaan van de belgische textielfabriek wordt gevierd. Of ik met hun stoffen een performance wil verzorgen. Ik ontwerp negen nieuwe objecten, majestueus en imponerend. Ongebruikelijk voor mij zijn de felle kleuren. De gasten worden uitgenodigd om door de fabriek naar de feestruimte te lopen. De route wordt gemarkeerd door ontmoetingen met mijn objecten. Het hoogtepunt is de ruimte met 650 weefmachines. Een orkest speelt in samenspraak met het inspirerende geluid van deze machines speciaal voor dit jubileum gecomponeerde muziek. En mijn nieuwe objecten bewegen zich daar tussendoor. |
![]() |
Le Cygne | Performer Annemarie is met hart en ziel betrokken bij mijn werk. Al jaren vergezeld ze mij overal heen, sjouwend, regelend en performend. Bijna automatisch krijgt zij de zwaarste objecten, ze klaagt namelijk nooit. Na iedere performance heeft ze blauwe plekken. Speciaal voor haar heb ik Le Cygne gecreërd. Met een fantastisch elan draagt zij ook dit zware object. |
![]() |
Het Licht, de Schijn en 't Bedrog | Rond middernacht is het tijdstip, het Odapark
in Venray de plek waar een van mijn eerste performances begint. Geprepareerde
kippen, gebakken kippen, levende gedresseerde kippen, belangrijke participanten
in mijn poging schijnheiligheid vorm te geven. Ernst, de bas-klarinist,
speelt in deze draagbare sculptuur op de meest betoverende manier allerlei
improvisaties. |
![]() |
Engelengeduld | De afspraak is: ik knap de twee totaal verwaarloosde
plafonds op, zij naait de rubberen bruidsjapon. Eerst moet ik de duizenden
stukjes rubber knippen en ze voorzien van ponsgaatjes. Engelengeduld is
een toepasselijke naam. Vele maanden heeft het gekost om dit kostuum samen
met Annelies te maken. Recycling vind ik belangrijk. Het rubber in deze
creatie is daar een voorbeeld van. Eerst waren het rubberen autobanden,
die mensen droegen naar een bestemming. Gerecycled draagt diezelfde mens
nu het rubber en bestemming is onbelangrijk geworden. |